Bejelentkezés \ Regisztráció
Időpontfoglalás

#MINDENTBELE

#MINDENTBELE

Telefonos okoskodás



Leggyakrabban talán inkább chatelünk, mégis adódnak helyzetek, amikor telefonon kell beszélnünk valakivel. Nyilván rokon, haver, jó ismerős esetén nagyjából mindegy is, hogyan tesszük ezt, de ha hivatalos (vagy legalább félhivatalos) hívásba futunk bele, akkor érdemes néhány szabályt betartani. Íme egy kis gyorstalpaló telefon-etikettből 😉

1. Mikor?: hivatalos hívásokat munkaidőben illik eszközölni. 8-18 óra között elvileg jó vagy!

2. Hívószám kijelzése: ma már nem tanácsos letiltani a hívószámot. Gondolj bele, te sem szívesen fogadsz ilyen hívásokat. Sokan nem is veszik ilyenkor, mert eleve bizalmatlanságot ébreszt.

3. Bemutatkozás: sokaknak triviális, de tényleg illik köszönni, majd bemutatkozni, mielőtt a mondandónkba belekezdtünk. Viszont amikor minket hívnak, nem feltétlen kell a nevünket bemondva felvenni a telefont.

4. Beszéd: nagyon sokan hadarnak, vagy nagyon halkan (mások meg túl hangosan) kommunikálnak telefonon. Szuper lesz, ha kicsit moderálod magad: kiegyensúlyozott tempójú beszéd, normálisan artikulált szavak és átlagos hangerő. Ha rágózol, próbáld kordában tartani azt a szádban, enni-inni-dohányozni nem ér. De az emberek ritkán díjazzák azt is, ha épp mosdóba megy a másik fél… Ha tüsszentened vagy köhögnöd kell, legjobb, ha eltartod a fejedtől a készüléket.

5. Csörgetés: 6 csörgést illik megvárni – ha addig nem veszik fel a készüléket, engedjük el a dolgot. Ha téged hívnak, és nem alkalmas, akkor inkább némítsd le a csörgést (ez jobbfejség, mint elutasítani a hívást).

6. Elvonulás: ha neccesebb helyen vagy, amikor érkezik a hívás, vonulj inkább félre, és halkabb üzemmódban zárd rövidre a beszélgetést.

7. Visszahívás kérése: ha nem alkalmas számodra a beérkezett hívás, nyugodtan kérheted a hívó felet, hogy hívjon vissza később (ezesetben jelöld meg, hogy nagyjából mikor alkalmas neked), vagy felajánlhatod, hogy később te magad visszahívod. Adódhatnak helyzetek, hogy amikor fogadtad a hívást, még jó volt neked, de közben történik valami, ami miatt le kell zárnod a beszélgetést – ekkor is él a fenti tanács!

8. Ha megszakad…: a technika ördöge nem alszik, bármikor megszakadhat a vonal. Ilyenkor az a szabály, hogy a hívó fél indítja újra a hívást (ha ezt mindenki tudná, elkerülhető lenne, hogy mindkét fél próbálkozik, így értelemszerűen mindkét félnél foglalt a vonal).

9. Amikor ne!: vannak helyzetek, amikor bármennyire is lenne fontos a hívás, egyszerűen nem illik megtenni. Gondolunk itt pl. egészségügyi intézményekre, színházra, mozira, vagy hivatalos ügyintézéskor, boltban fizetéskor és persze órán sem… Előfordulhat, hogy családi összejöveteleken sem díjazzák különösebben, de ezt mindenki saját belátására bízzuk (mondjuk, amikor jön a torta, vagy letérdel az unokabátyád a jövendőbelije előtt, akkor tényleg ne!). Ha nem fogadott hívásod van, 24 órán belül illik visszahívni a számot (ilyenkor simán elég, ha köszönsz, bemutatkozol és hivatkozol arra, hogy volt egy nem fogadott hívásod erről a telefonszámról).